مقالات و اخبار مجموعه اخبار / مقالات و آموزش ها

قیمت بلیط قطار کوپه دربست چقدر است؟

0 نظرات
6248

امروزه خرید بلیط قطار با وجود امکانات زیادی از جمله امکان خرید اینترنتی بلیط قطار، بسیار ساده و راحت شده است. برای خرید بلیط قطار ضروری است قبل از خرید در مورد شرایط و قوانین آن و همچنین خدمات و امکانات موجود در قطارها، ساعت ورود و خروج و ایستگاههای مختلف آنها مطالعه کرده و اطلاعات کاملی به دست آورید.

برای رزرو و خرید بلیط قطار همانند خرید بلیط هواپیما در هر یک از درگاههای اینترنتی و یا اپلیکیشنهای موجود برای خرید بلیط قطار بایستی ابتدا اطلاعات شخصی مسافر وارد سیستم خرید بلیط قطار شود. به این منظور بایستی تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله مشخصات شناسنامهای مسافر وارد سیستم خرید بلیط قطار شود. در این مرحله بایستی کد ملی و دیگر اطلاعات به درستی و با دقت وارد شوند، زیرا در صورت عدم هماهنگی و تطابق این مشخصات با مشخصات مسافر، امکان ارائه بلیط قطار وجود ندارد.

در صورتی که قصد خرید بلیط قطار به صورت گروهی را دارید بایستی توجه داشته باشید که بلیط هر شخص بایستی به نام آن شخص باشد و از وارد کردن اطلاعات تکراری خودداری کنید. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده برای خرید بلیط قطار دیگر امکان ویرایش و یا تغییر اطلاعات و مشخصات مسافر را ندارید. در صورتی که اشتباهی در این زمینه صورت گرفت بایستی بلیط قطار به طور کامل مسترد شود و مجدداً صادر شود.

در زمان وارد کردن اطلاعات و انتخاب امکانات و شرایط بلیط قطار، میتوانید نسبت به دربست کردن کوپه خود اقدام کنید. برای دربست کردن کوپه بایستی در زمان وارد کردن اطلاعات انتخاب مسیر، گزینه کوپه دربست را فعال کنید و سپس فرآیند خرید را تکمیل نمایید. این امکان برای قطارهای سالنی وجود ندارد.

بهای بلیط قطار برای گروههای سنی مختلف و همچنین افراد دارای سهیمه متفاوت است. بلیط قطار برای افراد بزرگسال، یعنی افرادی که حداقل 12 سال تمام دارند، تمام بها محسوب میشود. برای کودکان از 2 تا 12 سال قیمت بلیط قطار به نیم بها کاهش مییابد، همچنین در مورد نوزادان زیر 2 سال قیمت بلیط قطار تنها به میزان 10 درصد از کل هزینه تمام بهای بلیط قطار تقلیل مییابد که تنها بهای بیمه مسافر پرداخت میشود. در این صورت به نوزادان صندلی تعلق نمیگیرد. برخی از خانوادهها برای آسایش خود و نوزادشان نسبت به رزرو صندلی برای نوزاد خود اقدام میکنند که بلیط قطار برای این دسته از نوزادان نیم بها محسوب میشود. از دیگر گروههایی که نسبت به تهیه بلیط قطار اقدام میکنند میتوان به جانبازان و خانوادههای محترم شهدا اشاره کرد که بلیط قطار برای این گروه نیم بها محسوب میشود. لیکن تهیه بلیط قطار برای این گروه از مسافران تنها با مراجعه حضوری و ارائه کارت شناسایی بنیاد شهید به یکی از مراکز و آژانسهای معتبر صورت میگیرد.

در بسیاری از مواقع مسافرینی که به صورت خانوادگی اقدام به تهیه بلیط قطار میکنند و تعداد آنها از تعداد صندلیهای کوپه کمتر است، مسافرین برای این که کسی مزاحم آنها نشود و همچنین برای راحتی و آرامش در سفر تمایل به دربست کردن کوپه خود دارند. در این صورت نیازی به افزایش تعداد مسافرین نیست و حتی در صورت کمتر بودن مسافران نسبت به صندلیهای کوپه، بایستی تعداد واقعی نفرات مسافر را در اطلاعات درخواستی وارد نمود. سیستم به صورت خودکار پس از اتمام مراحل خرید بلیط قطار، هزینههای مازاد مربوط به پذیرایی و خدمات ایستگاهی را از آن کسر میکند و هزینه واقعی کوپه دربستی را محاسبه میکند.

در صورتی که مسافرینی که کوپه را به صورت دربست رزرو نمودهاند، نوزادی به همراه داشته باشند، قیمت بلیط قطار برای آن نوزاد نیم بها محسوب میشود زیرا برای وی صندلی رزرو شده است.

در کوپههای دربست شده هزینه صندلیهای اضافی خریداری شده کمی کمتر از بلیط قطار یک فرد بزرگسال خواهد بود. زمانی که کوپهای را به صورت دربست رزرو نمودید میتوانید حداکثر یک مسافر اضافی بدون بلیط قطار با خود همراه داشته باشید. البته در زمان بررسی بلیط قطار توسط ماموران قطار، این نفر اضافی بایستی نسبت به پرداخت هزینه بلیط قطار اقدام نماید. این مسافر تنها اجازه ماندن در همان کوپه را دارد و نمیتواند کوپه خود را تغییر دهد.

0.0
آخرین ویرایش: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۲۸
بلیط دربست قطار کوپه قیمت