مقالات و اخبار مجموعه اخبار / مقالات و آموزش ها

مضرات رزرواسیون آنلاین متصل به سیستم رزرو هتل

0 نظرات
4419

مطالب ذیل برگرفته از مقاله دوست خوبم جناب آقای امیررضا تهرانی است که کارشناسی شده معضل سیستم های رزرواسیون انلاین هتل که متصل به اتوماسیون هتل داری هتل هستند را بررسی نموده اند.

لازم به ذکر است که گروه برنامه نویسی شهرنت با تجربه کار عملی در هتل در سیستم رزرواسیون آنلاین هتل خود این معضل را برطرف نموده است.

متن مقاله :

چندی است که از سوی برخی شرکت ها پیشنهاداتی همچون اتصال سامانه سامانه رزرواسیون هتل به سامانه رزرو آنلاین تحت سایت و... ارائه میشود . در یک نگاه گذرا وجود چنین امکانی برای هتل میتواند حجم فروش شما را بسیار افزایش دهد همچنین برای فروش دیگر ساعتی مشخصی وجود نخواهد داشت چرا که سامانه آنلاین 24 ساعت باز است همچنین از میزان مصرف منابع داخلی از جمله نیروی انسانی کاسته میشود لذا هزینه های سربار اتاق کاهش میباید خلاصه در یک کلام همه چیز عالی است .

اما اجازه دهید کمی عمیق تر به این مسئله بپردازیم . اگر در همین ابتدای کار به شما بگویم که با شرایط فعلی و نرم افزار های موجود در بازار وجود چنین امکانی در بیشتر مواقع تنها به ضرر هتل شما خواهد بود و یا اگر به شما بگویم با اجرای این سیستم البته تاکید میکنم با نرم افزار های متداول در هتل های ایران نه تنها هتل شما فرصت فروش بیشتر بدست نمی یاورد بلکه دچار ضرر هنگفتی هم میشود چه فکری میکنید ؟

اجازه دهید موضوع را از منظر دیگری نگاه کنیم

همه میدانیم نرم افزار موجود در بازار ایران امکان چینش هوشمند اتاق ها بر اساس میهمانان وارد شده به هتل را ندارند . در برخی از نرم افزار ها دیده ام گزینه امکان رزرو هوشمند فعال است اما در کمال شگفتی زمان استفاده متوجه میشوید منظور از امکان چینش رزرو هوشمند آن است که شخص A یک شب در اتاق 214 باشد و یک شب در اتاق 612 ؟؟! یعنی چینش هوشمند چینشی انجام نمیدهد بلکه میهمانان را برا اساس اتاق خالی در رک رزرو جایگذاری میکند ؟ اما معنای چینش هوشمند چیست ؟

برای مشخص شدن معنای چینش هوشمند اجازه دهید یک مثال بزنیم . فرض کنید هتل شما دارای 2 اتاق است خانم وکیلی و برادران زرین دست میخواهند این دو اتاق را برای تاریخ پانزدهم شهریور ماه هر کدام به مدت 3 شب رزرو نمایند همچنین فرض نمایید این هتل دو اتاقه شما یک اتاق دبل (تخت بهم چسبیده) و یک اتاق توئین (تخت جدا از هم) دارد بسیار خوب خانم وکیلی صبح تماس میگیرند و درخواست رزرو میکنند به صورت معمول خانم وکیلی در اتاق توئین جای داده میشوند پس از آن برادران زرین دست تماس میگیرند و درخواست اتاق مینمایند شما اتاق توئین ندارید که به ان ها اختصاص دهید چرا پیش تر اتاق توئین به خانم وکیلی اختصاص داده شده است . چه میکنید ؟ پاسخ منطقی به این پرش آن است که بسیار خوب اتاق خانم وکیلی را تغییر داده و به اتاق دبل منتقل میکنیم تا اتاق توئین ما آزاد شود ! اما نکته مهم این است که نرم افزار به صورت هوشمند این کار را برای شما انجام نمیدهد و شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید ! فاجعه زمانی بیشتر عیان میشود که این مثال را توسعه دهیم به یک هتل 100 اتاقه در فصل شلوغ .

یکی از وظایف مهم و بسیار تاثیر گزار مدیر رزرواسیون چینش اتاق های هتل بر اساس درخواست های رسیده است

این امر آنقدر مهم است که با یک چینش درست مدیر رزرواسیون میتواند معادل چندین برابر حقوق ماهیانه خود به هتل سود برساند به عنوان مثال راهنماهایی که با گروه های گردشگری به هتل میایند یک نفرند براحتی میشود اتاق آن ها را از توئین به دبل و یا بر عکس تغییر داد تا جای کافی برای سایر گروه ها (بر اساس درخواستشان) باز شود . افرادی که در قسمت فروش و یا رزرواسیون هتل هایی که ضریب اشغال بالا دارند اللخصوص در فصل های کار کرده اند بخوبی درک میکنند که این موضوع به چه میزان مهم است . در برخی از مواقع تنها با جابجا نمودن یک اتاق میتواند یک گروه 20 اتاقه را پذیرش نمود حال حساب نمایید که درآمدی با همین جابجایی کوچک نصب هتل میشود .

از روی دیگر فروش آنلاین بر اساس API خودکار موجی کاهش کنترل بر فروش نوع اتاق میگردد اگر شما در واحد رزرواسیون کار کرده باشید میدانید کنترل موجودی اتاق ها در فصل های شلوغ به چه میزان اهمیت دارد فرض کنید آژانس X از شما درخواست 15 اتاق داشته است و شما هم شفاهی به وی تایید داده اید و منتظر واریز وجه از طرف ایشان هستید تا برگه ورود به هتل را صادر نمایید در همان حال از سایت به صورت انلاین و خودکار 4 اتاق خریداری میشود . حال دیگر جای کافی برای پذیر 15 اتاق را نخواهید داشت ! در حقیقت شما درآمد 15 اتاق را از دست داده اید تا 4 اتاق آنهم به صورت نا خواسته بدست بیاورید بدین ترتیب شما هیچ وقت نمیتوانید موجودی اتاق های خود را به نحوی کنترل نمایید تا سود هتل را حداکثر نمایید. ممکن است به شما گفته شود در نرم افزار ما شما پنل دارید و میتوانید برای موجودی اتاق های خود و یا فروش خود سهمیه تعریف نمایید ! خوب این کار در زمان پیک کاری امری بیهوده است چرا که شما باید یک نیرو اختصاص دهید تا دائما موجود اتاق ها را در سامانه تغییر دهد .

شخصا قصد ندارم تا مطالب بلند و یا طولانی را ندارم شخصا عقیده دارم یم مطلب میباید کوتاه و موثر باشد . حال اجازه دهید تمامی موارد بالا را جمع بندی کنیم :

محسنات رزرواسیون آنلاین متصل به سیستم رزرو هتل

  • کاهش منابع مصرفی نیروی انسانی
  • کاهش هزینه سربار هر اتاق
  • افزایش سود حاصل از فروش هر اتاق
  • در دسترس بودن در تمامی ساعات شبانه روز

مضرات رزرواسیون آنلاین متصل به سیستم رزرو هتل

  • کاهش کنترل بر موجودی اتاق ها
  • کاهش کنترل بر میهمانان هتل از نظر گروه میهمانان
  • کاهش سود آوری در فصل های شلوغ
  • عدم امکان چینش و عدم امکان افزایش ضریب اشغال
  • در برخی مواقع ایجاد ضرر های هنگفت

نتیجه گیری :

به عنوان یک مدیر و یا اصولا هر شخص با هر مسئولیتی که در هر سازمانی کار میکنیم یکی از عمده اهداف ما میباید افزایش سود صاحبان سهام باشد اگر این سودآوری محقق نشود ما هم کاری نخواهیم داشت که از آن لذت ببریم و یا بدان افتخار نماییم راه اندازه سیستم رزرواسیون انلاین بدین گونه که متصل به برنامه هتل باشد میتواند برای هر هتلی بسیار خطرناک بوده و عواقب بدی بدنبال داشته باشد شاید استفاده از این سیستم برای هتل هایی که بیش از 150 اتاق داشته باشند و هر فصل های شلوغ هم بسر نبرند مناسب بنماید .

در پایان بنده نیز نکاتی رو به مقاله جناب تهرانی اضافه می کنم

مگر نه این است که هتل ها می بایستی همه اتاق های خود را در روز بفروشند و برای روز بعد مجددا این کار کار را تکرار کنند

اگر اینترنت هتل دچار مشکل شود و یا قطع گردد و یا آی پی اختصاصی هتل که توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت به هتل تامین میگردد تغییر پیدا کند ! دیگر رزرواسیون کار نمی کند چون وبسایت رزرواسیون از طریق این زیرساخت ها به هتل متصل می شود و هر گونه اختلال باعث قطعی سامانه می گردد . در صورتی که در برنامه رزرواسیون آنلاین اتاق گروه برنامه نویسی شهرنت این مشکلات وجود ندارد .

به مثالی دیگر توجه نمایید :

اکر شخصی بنام اقای چمنی برای تاریخ دهم مهرماه اتاقی را بمدت یک شب رزرو کند و شخصی دیگر بنام اقای اکبری برای تاریخ یازدهم اتاقی رزرو کند چون تداخل تاریخی ندارد سیستم به آنها اتاق را می دهد . حال فرض کند اقای چمنی تمایل دارد یک شب دیگر اقامتش را تمدید کند ! چون سیستم رزرواسیون آنلاین که متصل به سیستم هتلداری هتل هست بر اساس شماره اتاق ، اتاق ها را به مهمان اختصاص می دهد حال تکلیف جناب اکبری چیست !؟ آیا متقاعد کردن او برای تغییر اتاق وقتی شماره اتاق را می داند کاری آسان هست ؟


0.0
آخرین ویرایش: دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ۰۴:۵۵
مطالب مرتبط: طراحی وبسایت تخصصی هتل و اقامتی بهمراه رزرواسیون آنلاین نکاتی برای افزایش رتبه سایت در الکسا سیستم نوبت دهی اینترنتی پزشکان همه چیز در باره سیستم سفارش آنلاین غذا (بخش اول) روشهای بهبود رتبه سایت (سئو) در سرمایه گذاری برای کمپین سئو باید به این عوامل توجه کنید همه چیز در باره سیستم سفارش اینترنتی غذا (بخش دوم)
انلاین رزرواسیون رزرواسیون آنلاین سامانه سیستم متصل به هتلداری هتلداری