مقالات و اخبار مجموعه اخبار / مقالات و آموزش ها

طراحی اپلیکیشن – اصول طراحی اپلیکیشن کاربر پسند

0 نظرات
4272

طراحی اپلیکیشن – اصول طراحی اپلیکیشن کاربر پسند

برای طراحی یک رابط کاربری خوب که کاربران به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند، بسیار مهم می باشد که در مورد اصول اولیه طراحی بدانید. اصول طراحی ، دستورالعمل ها و قوانین متنوعی هستند که طراحان می بایستی به منظور بهبود کیفیت طراحی رابط کاربر، آن ها را رعایت کنند. هنگام طراحی اپلیکیشن ، وجود اصول طراحی باعث می شود کار طراح UI بسیار ساده تر شود. رعایت این اصول و قوانین باعث حذف اعمالی میشود که ممکن است دنبال نمودن آن برای همه کاربران به آسانی نباشد. بنابراین اپلیکیشن هایی که با رعایت قوانین طراحی می شوند، به دور از پیچیدگی هستند و به عنوان اپلیکیشن های کاربر پسند شناخته می شوند.

 

در ادامه با دیگر اصول و قوانین طراحی ، در طراحی اپ موبایل آشنا شوید:

اصل ساختار

طراحی باید رابط کاربر را به طور هدفمند، در روش های معنی دار و مفید بر اساس مدل های واضح و سازگار که برای کاربران آشکار و قابل تشخیص است، به کار برد.اصل ساختار مربوط به معماری کلی رابط کاربر است. موارد مرتبط به هم باید در یک قالب در کنار یکدیگر آورده شوند. و بتواند مواردی که با هم مرتبط نیستند را از هم جدا کرده و در هم نیامیزد.

اصل سادگی

طراحی باید وظایف ساده و معمول را آسان کند. ارتباط باید به زبان خود کاربر باشد. همچنین باید دسترسی های سریع و کلید های میانبری نیز تعبیه شود که بدون نیاز به دنبال کردن پروسه های طولانی، دسترسی برای کاربر به سادگی امکان پذیر باشد. البته باید توجه کنید که کلید های میانبر به طور منطقی با پروسه طولانی هم خوانی داشته باشد.

اصل ظاهر

در طراحی اپلیکیشن باید تمامی گزینه های مورد نیاز و مواد مورد نیاز برای یک کار مشخص در دسترس کاربر قرار گیرد . کامل بودن دسترسی مواردی که کاربر به آن نیاز دارد به این معنی نیست که حواس کاربر را به موراد اضافی و غیر ضروری پرت کنیم. یک طراح UI خوب به هیچ عنوان با موارد غیر ضروری ذهن کاربر را درگیر نمیکند!

اصل بازخورد

طراحی باید کاربران را از اقدامات یا تفسیرها، تغییرات وضعیت یا شرایط و اشتباهات یا استثنائات که مربوط و مورد علاقه کاربر است، به صورتی واضح و شفاف ، مختصر و یکپارچه و به صورتی که کاربر با آن آشنایی دارد، مطلع سازد.

اصل انعطاف پذیری

خطا ها همیشه جزیی از فعالیت های انسانی بوده اند. طراحی اپلیکیشن باید انعطاف پذیر باشد. به طوریکه این اجازه را به کاربر بدهد تا بتواند اعمال گذشته خود را تصحیح نماید. همچنین برای یک طراحی اپلیکیشن هوشمند می توان در قسمت هایی که نیاز است کاربران فیلد مشخصی را پر کنند، فیلد حساس به ورود مقادیری خاص باشد تا از بروز خطاهای انسانی جلوگیری شود.

اصل استفاده مجدد

طراحی باید با استفاده از اجزای داخلی و خارجی و رفتارها، حفظ سازگاری با هدف و نه صرفا قاعده دلخواه، به این ترتیب نیازمندی های کاربران را برای تجدید نظر و یادآوری کاهش می دهد.
برای مثال این امکان را به کاربر بدهد که در هر بار ورود به اپلیکیشن نیازی به وارد نمودن اطلاعات کاربری نباشد.

0.0
آخرین ویرایش: دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ۰۸:۰۹
مطالب مرتبط: طراحی وبسایت تخصصی هتل و اقامتی بهمراه رزرواسیون آنلاین طراحی سایت طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی برای کسب و کار ها طراحی سایت آژانس مسافرتی انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب - گرافیک در دنیای امروز طراحی سایت امریست لازم و ضروری نکات مهم در طراحی سایت برای جذب بازدید کننده
اصول طراحی اپلیکیشن اپلیکیشن طراحی کاربر پسند